Soalan Ulangkaji Penguasaan Kertas 2
T4BAB 1: TAMADUN HWANG HO
|
1
|
||||
(a)
|
Apakah
keistimewaan Bandar Anyang?
|
|||
[2m]
|
||||
(b)
|
Bagaimanakah
raja-raja Dinasti Chou mengikat kesetiaan pembesar tempatan terhadap
pemerintah?
|
|||
[2m]
|
||||
(c)
|
Apakah
fungsi tulang oracle dalam kehidupan masyarakat Hwang Ho?
|
|||
[2m]
|
||||
(d)
|
Nyatakan
kemajuan masyarakat Hwang Ho dalam bidang pertanian.
|
|||
[2m]
|
||||
(e)
|
Apakah
ikhtibar yang boleh dipelajari daripada kejayaan masyarakat tamadun Hwang Ho
bagi membina tamadun?
|
|||
[2m]
|
||||
T4BAB2: PENINGKATAN TAMADUN(PENDIDIKAN)
|
2
|
||||
(a)
|
Apakah
falsafah dalam pendidikan Yunani?
|
|||
[2m]
|
||||
(b)
|
Nyatakan
manfaat yang diperolehi negara kota di Rom hasil penekanan terhadap
pendidikan ilmu yang praktikal.
|
|||
[2m]
|
||||
(c)
|
Nyatakan
dua ciri pendidikan dalam tamadun India
|
|||
[2m]
|
||||
(d)
|
Nyatakan
kemahiran yang ditekankan dalam pendidikan China pada tahap berikut:
i)
Tahap pertama:
ii)Tahap
kedua:
|
|||
[2m]
|
||||
(e)
|
Pada
pandangan anda, mengapakah pendidikan memainkan peranan penting dalam
meningkatkan tamadun manusia?
|
|||
[2m]
|
||||
T4BAB 2:
PENINGKATAN TAMADUN (EKONOMI)
|
3
|
||||
(a)
|
Terangkan
faktor yang membantu perdagangan di India pada abad ke-3 sebelum masihi
|
|||
[8m]
|
||||
(b)
|
Nyatakan
kemajuan dalam bidang pertanian yang dicapai oleh masyarakat Chou pada zaman
peningkatan tamadun di China
|
|||
[6m]
|
||||
(c)
|
Berdasarkan
pengetahuan anda, apakah sumbangan bidang pertanian dan perdagangan kepada
peningkatan tamadun manusia?
|
|||
[6m]
|
||||
T4BAB3: TAMADUN AWAL ASIA TENGGARA
|
4
|
||||
(a)
|
Apakah
kegiatan ekonomi yang dijalankan oleh masyarakat Angkor?
|
|||
[2m]
|
||||
(b)
|
Pada
pandangan anda, mengapakah sungai Mekong memainkan peranan penting kepada
masyarakat Angkor?
|
|||
[2m]
|
||||
(c)
|
Nyatakan
dua ciri kerajaan maritim
|
|||
[2m]
|
||||
(d)
|
Berikan
dua faktor yang membantu kerajaan Srivijaya muncul sebagai kerajaan maritim
utama di Asia Tenggara dari abad ke-7 masihi hingga abad ke-13 masihi.
|
|||
[2m]
|
||||
(e)
|
Pada
pandangan anda, apakah faedah yang diperolehi kerajaan srivijaya dengan
mengamalkan sikap berbaik-baik dengan kerajaan Angkor?
|
|||
[2m]
|
||||
T4BAB5: PIAGAM MADINAH
|
5
|
|||||
(a)
|
Apakah
Piagam Madinah?
|
||||
[4m]
|
|||||
(b)
|
Terangkan
kandungan Piagam Madinah dalam aspek politik, ekonomi dan sosial
|
||||
[10m]
|
|||||
(c)
|
Pada
pandangan anda, mengapakah cirri Piagam Madinah sesuai dilaksanakan dalam
negara berbilang kaum?
|
||||
[6m]
|
|||||
T4BAB5: HIJRAH
|
6
|
Penghijrahan
Nabi Muhammads.a.w.dan umat Islam berlaku secara rahsia dan berperingkat-peringkat
|
||
(a)
|
Berikan
maksud hijrah.
|
||
[2m]
|
|||
(b)
|
Nyatakan dua sebab Nabi
Muhammad s.a.w. berhijrah ke Madinah.
|
||
[2m]
|
|||
(c)
|
Nyatakan
strategi yang digunakan oleh Nabi Muhammad s.a.w. dalam peristiwa hijrah pada
tahun 622 M.
|
||
[2m]
|
|||
(d)
|
Berdasarkan pengetahuan anda, apakah kepentingan peristiwa hijrah kepada perkembangan Islam?
|
||
[2m]
|
|||
(e)
|
Sebagai
seorang pelajar, apakah iktibar yang boleh diambil daripada peristiwa hijrah
Nabi Muhammad s.a.w.?
|
||
[2m]
|
T4BAB5: PEMBUKAAN SEMULA KOTA MAKKAH
|
7
|
|||
(a)
|
Apakah
faktor yang menyebabkan Nabi Muhammad s.a.w bertindak menyerang Makkah
|
||
[2m]
|
|||
(b)
|
Mengapakah tentera Islam berjaya menguasai kota Makkah
dengan mudah?
|
||
[2m]
|
|||
(c)
|
Berdasarkan
pengetahuan sejarah anda, apakah kepentingan pembukaan semula kota Makkah?
|
||
[2m]
|
|||
(d)
|
Apakah nilai murni yang ditunjukkan oleh Nabi Muhammad
s.a.w dalam peristiwa pembukaan kota Makkah yang boleh dicontohi oleh pewaris
kepimpinan negara?
|
||
[2m]
|
|||
(e)
|
Pada
pandangan anda, mengapakah pembukaan semula kota Makkah merupakan strategi
jangka panjang bagi meneruskan penyebaran Islam?
|
||
[2m]
|
T4BAB7:PENYEBARAN
ISLAM DI ASIA TENGGARA
|
8
|
Terdapat
tiga teori kedatangan Islam ke Asia Tenggara
|
||
(a)
|
Huraikan teori kedatangan Islam tersebut:
(i)
Islam dibawa dari Tanah Arab
(ii)Islam
dibawa melalui India
(iii)Islam
dibawa melalui China
|
||
[9m]
|
|||
(b)
|
Jelaskan
cara yang digunakan oleh pedagang untuk menyebarkan Islam di Asia Tenggara.
|
||
[6m]
|
|||
(c)
|
Berdasarkan
pengetahuan anda, bagaimanakah kerajaan Melayu Melaka dan kerajaan Acheh
memainkan peranan meningkatkan penyebaran Islam di Asia Tenggara
|
||
[5m]
|
T4BAB8: PENGARUH
KEDATANGAN ISLAM DI MALAYSIA (EKONOMI)
|
9
|
|||
(a)
|
Huraikan
faktor yang menyebabkan masyarakat Melayu tradisional bergiat secara aktif
dalam kegiatan perdagangan selepas kedatangan Islam
|
||
[8m]
|
|||
(b)
|
Jelaskan
pengaruh Islam yang terdapat pada mata wang negeri-negeri Melayu
|
||
[7m]
|
|||
(c)
|
Bagaimanakah
peraturan Cukai Tetap dan Cukai Diraja dilaksanakan di Melaka
|
||
[5m]
|
T4BAB8: PENGARUH
KEDATANGAN ISLAM DI MALAYSIA (SOSIOBUDAYA)
|
10
|
|||
(a)
|
Apakah
ciri yang membezakan seni bina masjid dengan binaan lain?
|
||
[3m]
|
|||
(b)
|
Berikan dua motif ukiran yang digunakan oleh masyarakat
Melayu selepas kedatangan Islam
|
||
[2m]
|
|||
(c)
|
Nyatakan
pengaruh Islam yang terdapat dalam seni persembahan masyarakat Melayu
tradisional yang berikut:
(i)
Tarian
(ii)Nyanyian
|
||
[2m]
|
|||
(d)
|
Berdasarkan pengetahuan anda, apakah pengaruh Islam
yang menjadi amalan hidup bermasyarakat dalam masyarakat melayu tradisional?
|
||
[3m]
|
T4BAB9:
PERKEMBANGAN DI EROPAH (ZAMAN GELAP)
|
11
|
Selepas kejatuhan
tamadun Rom, Eropah telah mengalami
zaman mundurnya yang dikenali sebagai
Zaman Gelap.
|
|
(a)
|
Jelaskan ciri-ciri
Zaman Gelap di Eropah?
[10m]
|
|
(b)
|
Nyatakan persamaan antara sistem feudal di Eropah
dengan
sistem feudal dalam masyarakat Melayu tradisional di Tanah Melayu.
[5m]
|
|
(c)
|
Pada pandangan anda, apakah peranan generasi muda
supaya Zaman
Gelap tidak berlaku di negara kita? [5m]
|
T4BAB10:
(EKONOMI TRADISONAL DAN DAGANGAN)
|
12
|
|||
(a)
|
Apakah
maksud sistem ekonomi duaan (dwiekonomi)
|
||
[1m]
|
|||
(b)
|
Berikan
tiga ciri ekonomi tradisonal masyarakat
Melayu sebelum kedatangan British
|
||
[3m]
|
|||
(c)
|
Mengapakah
pengenalan sistem dwiekonomi memberikan kesan buruk kepada masyarakat Melayu?
|
||
[2m]
|
|||
(d)
|
Apakah faktor yang membolehkan penguasaha Eropah
menguasai industri perlombongan bijih timah di Tanah Melayu pada awal abad
ke-20?
|
||
[2m]
|
|||
(e)
|
Apakah
persediaan yang perlu ada untuk membolehkan kita bersaing dalam ekonomi
moden?
|
||
[2m]
|
T4BAB10:
(UNDANG-UNDANG TANAH)
|
13
|
|||
(a)
|
Apakah
peraturan tanah yang diamalkan dalam masyarakat Melayu tradisional sebelum kedatangan
British
|
||
[2m]
|
|||
(b)
|
Nyatakan pembaharuan dalam undang-undang tanah di Tanah
Melayu yang berkonsepkan sistem Barat.
|
||
[2m]
|
|||
(c)
|
Berikan
dua kesan pengenalan undang-undang tanah terhadap masyarakat Melayu.
|
||
[2m]
|
|||
(d)
|
Apakah tujuan kerajaan penjajah British memperkenalkan
Akta Tanah Simpanan Melayu pada tahun 1913?
|
||
[2m]
|
|||
(e)
|
Apakah
langkah yang dilaksanakan oleh kerajaan penjajah British untuk menyekat
penglibatan orang Melayu dalam penanaman getah
|
||
[2m]
|
T5BAB1:(BIROKRASI
BARAT DI ASIA TENGGARA)
|
14
|
|||
(a)
|
Apakah
ciri sistem pemerintahan tradisional di Indochina sebelum penjajahan Perancis di negara tersebut?
|
||
[2m]
|
|||
(b)
|
Nyatakan sistem birokrasi di peringkat pusat yang
dilaksanakan di negara di atas.
|
||
[2m]
|
|||
(c)
|
Bagaimanakah
sistem encomienda dilaksanakan di Filipina?
|
||
[2m]
|
|||
(d)
|
Pada pandangan anda, mengapakah penduduk tempatan di
filipina menentang sistem encomienda?
|
||
[2m]
|
|||
(e)
|
Berdasarkan
pengetahuan anda, apakah kesan pengenalan sistem birokrasi Barat terhadap
sistem pemerintahan di negara-negara Asia Tenggara?
|
||
[2m]
|
T5BAB2: (GERAKAN
ISLAH)
|
15
|
|||
(a)
|
Apakah
maksud Gerakan Islah?
|
||
[2m]
|
|||
(b)
|
Apakah matlamat Gerakan Islah yang dipelopori oleh Kaum
Muda di Tanah Melayu pada tahun 1930-an?
|
||
[2m]
|
|||
(c)
|
Namakan
tokoh Kaum Muda
|
||
[2m]
|
|||
(d)
|
Nyatakan cabaran yang dihadapi oleh Kaum Muda dalam
mencapai matlamat perjuangan mereka.
|
||
[2m]
|
|||
(e)
|
Sebagai
pemimpin Kaum Muda, apakah yang akan anda laksanakan untuk mengatasi cabaran
di atas?
|
||
[2m]
|
T5BAB2: (PERANAN
AKHBAR,MAJALAH DAN NOVEL)
|
16
|
|||
(a)
|
Apakah
judul akhbar berbahasa Melayu di negara ini pada tahun 1930-an?
|
||
[2m]
|
|||
(b)
|
Nyatakan isu yang dibincangkan oleh penulis dalam akhbar
|
||
berkaitan perkara berikut:
(i)
Ekonomi
(ii)
Sosial / pendidikan
|
[2m]
|
||
(c)
|
Berikan
dua persoalan berkaitan wanita yang dibangkitkan dalam majalah Bulan Melayu.
|
||
[2m]
|
|||
(d)
|
Nyatakan unsur semangat nasionalisme yang menjadi mesej
dalam penulisan novel Melayu tahun 1930-an.
|
||
[2m]
|
|||
(e)
|
Pada
pendapat anda, mengapakah wartawan pada tahun 1930-an menggunakan media cetak
untuk membangkitkan kesedaran masyarakat?
|
||
[2m]
|
T5BAB 3: SISTEM
JEMAAH MENTERI KELANTAN DAN DEMOKRASI NEGERI SEMBILAN
|
17
|
(a)
|
Jelaskan usaha-usaha Sultan Muhammad
II untuk melicinkan
pentadbiran dan pemerintahanKelantan. [7m] |
(b)
|
Nyatakan ciri-ciri
pentadbiran dalam Persekutuan Negeri
Sembilan yang berteraskan Adat Perpatih [7m [7m] |
|
(c)
|
Pada pandangan anda, mengapakah sistem pentadbiran tradisi
di negara kita perlu dikekalkan ? [6m] |
T5BAB5: PAKATAN
MURNI
|
18
|
(a)
|
Terangkan usaha yang dilakukan oleh
penduduk Tanah Melayu
untuk mengadakan pakatan murni.
[8m]
|
(b)
|
Jelaskan kejayaan
Parti Perikatan melalui pakatan murni.
[6m]
|
|
(c)
|
Pada pandangan anda, mengapakah Dato’ Onn Jaafar dianggap
sebagai penggerak pakatan murni di Tanah Melayu? [6m] |
T5BAB5: SURUHANJAYA REID/ PTM 1957
|
19
|
Jadual berikut
berkaitan dengan usaha-usaha ke arah kemerdekaan Tanah Melayu
|
||||||||||
|
|||||||||||
(a)
|
Namakan tokoh yang
menganggotai Suruhanjaya Reid.
|
||||||||||
[1m]
|
|||||||||||
(b)
|
Mengapakah
suruhanjaya ini dibentuk?
|
||||||||||
[2m]
|
|||||||||||
(c)
|
Senaraikan isi
Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1957.
|
||||||||||
[3m]
|
|||||||||||
(d)
|
Pada pendapat anda, apakah kepentingan perlembagaan kepada sesebuah
negara?
|
||||||||||
[2m]
|
|||||||||||
(e)
|
Berdasarkan pengetahuan sejarah anda, apakah iktibar yang boleh
diambil daripada kedua-dua peristiwa di atas?
|
||||||||||
[2m]
|
|||||||||||
T5BAB6:PEMBENTUKAN
MALAYSIA
|
20
|
|
|||
(a)
|
Jelaskan
cadangan-cadangan ke arah pembentukan Malaysia. [5m]
|
|||
(b)
|
Terangkan langkah-langkah yang telah diambil ke arah pembentukan Malaysia [10m]
|
|||
(c)
|
Berdasarkan
pengetahuan anda, apakah faedah yang
diperolehi daripada pembentukan Malaysia kepada rakyat pada hari ini? [5m] |
T5BAB7:(PERLEMBAGAAN)
|
20
|
|||
(a)
|
Apakah
maksud keluhuran perlembagaan?
|
||
[2m]
|
|||
(b)
|
Berikan dua bukti yang menunjukkan ciri keluhuran
perlembagaan.
|
||
[2m]
|
|||
(c)
|
Nyatakan
dua cara pindaan perlembagaan dibuat.
|
||
[2m]
|
|||
(d)
|
Mengapakah pindaan perlembagaan perlu dibuat dari
semasa ke semasa?
|
||
[2m]
|
|||
(e)
|
Apakah
tindakan yang perlu kita lakukan untuk menjulang perlembagaan negara?
|
||
[2m]
|
T5BAB7:
(PILIHANRAYA)
|
21
|
Negara demokrasi
lahir daripada perjuangan berasaskan kedaulatan rakyat. Salah satu ciri
demokrasi ialah adanya pilihanraya.
|
||||
(a)
|
Apakah tujuan
pilihan raya diadakan?
|
||||
[2m]
|
|||||
(b)
|
Nyatakan proses
pilihan raya yang dijalankan di Malaysia.
|
||||
[3m]
|
|||||
(c)
|
Nyatakan syarat
untuk menjadi calon dalam pilihan raya di Malaysia.
|
||||
[2m]
|
|||||
(d)
|
Apakah yang anda
saksi ketika musim pilihan raya dijalankan?
|
||||
[3m]
|
|||||
T5BAB8: (DASAR
PERPADUAN NEGARA)
|
22
|
(a)
|
Jelaskan langkah-lan gkah yang
dilaksanakan
oleh pemimpin negara kita untuk memartabatkan Bahasa Melayu sebagai Bahasa Keb angsaan. [10m] |
(b)
|
Berdasarkan
pengetahuan anda, apakah matlamat
kerajaan melancarkan Dasar Kebudayaan Kebangsaan? [6m] |
|
(c)
|
Pada pandangan anda , apakah langkah
yang
boleh dilaksanakan supaya sukan boleh memupuk perpaduan di negara kita? [6m] |
T5BAB8: (WAWASAN
2020)
|
23
|
|||
(a)
|
Apakah
wawasan 2020?
|
||
[2m]
|
|||
(b)
|
Nyatakan dua ciri kemajuan bersepadu yang terdapat
dalam wawasan 2020.
|
||
[2m]
|
|||
(c)
|
Berikan
dua cabaran Wawasan 2020
|
||
[2m]
|
|||
(d)
|
Nyatakan langkah mengatasi cabaran (c).
|
||
[2m]
|
|||
(e)
|
Apakah
langkah yang perlu kita laksanakan untuk menjadikan Malaysia negara maju berpendapatan tinggi?
|
||
[2m]
|
T5BAB9:
(KEMUNCULAN BLOK DUNIA DAN PERANG DINGIN)
|
24
|
|||
(a)
|
Apakah
ciri Blok Dunia berikut:
(i)
Blok Barat
(ii)
Blok Timur
|
||
[2m]
|
|||
(b)
|
Apakah maksud Perang Dingin?
|
||
[2m]
|
|||
(c)
|
Mengapakah
berlakunya Perang Dingin
|
||
[2m]
|
|||
(d)
|
Nyatakan kesan Perang Dingin ke atas negara Dunia
Ketiga.
|
||
[2m]
|
|||
(e)
|
Pada
pandangan anda, apakah langkah yang diambil untuk mengelak berlakunya Perang
Dingin?
|
||
[2m]
|
T5BAB9: (DASAR
LUAR MALAYSIA)
|
25
|
|||
(a)
|
Terangkan faktor-faktor yang mempengaruhi penggubalan
dasar luar Malaysia.
|
||
[8m]
|
|||
(b)
|
Jelaskan perkembangan dasar luar Malaysia berikut:
|
||
(i) Dasar Luar Tahap Pertama ( Dasar Pro-Barat)
|
|||
[3m]
|
|||
(ii)Dasar
Luar Tahap Kedua(Dasar Berkecuali)
|
|||
[3m]
|
|||
(c)
|
Pada
pandangan anda, mengapakah dasar luar tahap ketiga lebih menekankan
kepentingan ekonomi?
|
||
[6m]
|
T5BAB9: (CABARAN
MASA DEPAN)
|
26
|
|||
(a)
|
Apakah
ia Koridor Raya Multimedia (MSC)
|
||
[1m]
|
|||
(b)
|
Pada pandangan anda,mengapakah kekayaan sesebuah negara
pada era globalisasi diukur berdasarkan k-ekonomi?
|
||
[2m]
|
|||
(c)
|
Apakah
yang dimaksudkan dengan k-masyarakat?
|
||
[1m]
|
|||
(d)
|
Berdasarkan pengetahuan anda, nyatakan usaha yang
dijalankan oleh kerajaan untuk mewujudkan k-masyarakat.
|
||
[3m]
|
|||
(e)
|
Pada pendapat
anda, apakah kepentingan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) kepada
pembangunan negara kita?
|
||
[3m]
|
Bukan tak nak letak jawapan tapi supaya ilmu njadi lebih dekat dengan anda!!!!
ReplyDelete