BAB 9
: MALAYSIA DALAM KERJASAMA
ANTARABANGSA
FORMAT
|
ASPEK
|
PERINCIAN
|
MARKAH
PENUH
|
Pengenalan
|
Memahami
latar belakang bentuk hubungan serantau
|
1. Pengenalan
Jelaskan latar belakang hubungan serantau
|
5
markah
|
Isi
dan Huraian
|
Memahami
|
2. Hubungan Malaysia dalam pertubuhan
Serantau
Huraikan hubungan Malaysia dalam
pertubuhan Serantau berikut:
(a) Persatuan negara-negara Asia
Tenggara (ASA)
(b) MAPHILINDO
(c) Persatuan Negara-negara Asia
Tenggara (ASEAN)
|
30
markah
|
|
Menganalisis
|
3. Peranan dan sumbangan Malaysia dalam
Asean
Huraikan peranan dan sumbangan
Malaysia
dalam pertubuhan ASEAN
|
25
markah
|
|
Mengaplikasi
|
4. Penglibatan Malaysia dalam
pertubuhan Serantau dimanfaatkan
untuk kemajuan negara
Bagaimanakah Malaysia dapat
memanfaatkan penglibatan dalam
pertubuhan serantau untuk menjana
kemajuan negara.
|
15
markah
|
|
Menilai
kejayaan negara
|
5. Kejayaan yang dicapai negara oleh
negara hasil penyertaan dalam
pertubuhan serantau.
Berdasarkan pemerhatian anda, Nyatakan
kejayaan yang telah dicapai oleh negara
melalui kerjasama pertubuhan serantau.
|
10
markah
|
|
Mencipta/menjana
idea
|
6. Cabaran yang dihadapi Malaysia
dalam pertubuhan serantau.
i) Jelaskan cabaran yang dihadapi oleh
Malaysia bagi mengekalkan hubungan
baik dengan negara serantau. (5M)
ii) Cadangkan langkah-langkah yang perlu
diambil bagi mengatasi cabaran tersebut
.
|
10
markah
|
|
Menghayati
nilai-nilai murni/iktibar/patriotisme
yang
diperoleh daripada sifat keterbukaan masyarakat Malaysia
|
7. Penerapan nilai-nilai murni/iktibar/
patriotisme yang diperoleh daripada
hubungan serantau Malaysia.
Nyatakan nilai-nilai murni/iktibar/
patriotisme yang diperoleh daripada
penglibatan Malaysia dalam pertubuhan
serantau bagi memajukan negara kita.
|
5
markah
|
Kesimpulan
|
Merumuskan
secara keseluruhan isi yang telah dibincangkan.
|
8. Rumusan
. Pengetahuan yang diperoleh.
. Iktibar kepada diri, bangsa dan negara
. Harapan untuk masa depan Malaysia
yang lebih cemerlang, gemilang, dan
terbilang.
|
5 markah
|
No comments:
Post a Comment