PANDUAN ASAS
MENYEDIAKAN KERTAS LAPORAN KAJIAN TINDAKAN
BAHAGIAN
|
PROSES PENULISAN
|
CONTOH
|
Tajuk
Kajian
(ms1)
|
Tajuk ditentukan dengan mengenalpasti
kemahiran yang hendak dikaji
Tajuk hendaklah ringkas, mengandungi
hala tuju kajian, tindakan dan sasaran kajian
Tajuk perlu menggambarkan sesuatu
penyataan yang positif
|
Tajuk
Kajian:
MENINGKATKAN PRESTASI MURID UNTUK
MENGINGAT ISTILAH SAINS PERTANIAN MELALUI KAEDAH “MeKaSe”
MENINGKATKAN
KEMAHIRAN PENULISAN ESEI PENGAJIAN AM DENGAN
PENDEKATAN ” IBU MEMELUK BAYI” BAGI MURID 6
ATAS BESTARI.
MENINGKATKAN
KEBERKESANAN MENJAWAB SOALAN ESEI SEJARAH “TERANGKAN”DENGAN KAEDAH BADAR.
|
Nama
Penyelidik
Ms1
|
Catatkan nama penuh penyelidik /
kumpulan
|
Nama
penyelidik
Jumaat bin Sabtu
Panitia Pendidikan Jasmani Dan
Kesihatan
|
Nama
Sekolah
Ms1
|
Catatkan nama sekolah beserta alamat
lengkap
|
Nama
Sekolah:
SMK BUKIT GUNTONG
21060 KUALA TERENGGANU
|
Abstrak
Ms1
(Sinopsis/
ringkasan / gambaran kandungan
kajian).
|
Memberi maklumat
umum / penting
kepada
pembaca tentang apa yang dikaji tanpa membaca keseluruhan laporan
Ditulis
dalam satu perenggan dalam satu muka surat (100 hingga 200 patah perkataan)
Menggunakan
Font 9 / 10 dan jenis tulisan arial
ATAU Fornt 11 dan jenis tulisan Times New Roman.
Isi
kandungan abstrak :
A. Tujuan
B. Kumpulan sasaran
C. Fokus kajian tindakan
D. Tinjauan awal
E. Pelaksanaan kajian
F. Dapatan
|
Sejarah
ialah satu mata pelajaran teras dalam kurikulum sekolah menengah di Malaysia
dan bakal menjadi wajib lulus dalam peperiksaan SPM bermula 2013. Antara
soalan yang selalu menjadi kata soal dalam bahagian B kertas 2 sejarah ialah
“Terangkan”. Kumpulan pelajar daripada kumpulan HALUS selalu menghadapi
masalah cara mengolah jawapan bagi soalan terangkan.Majoriti pelajar dalam
kelompok ini tidak dapat menjawab soalan ini dengan berkesan. Bahkan ada yang
tidak mendapat sebarang markah daripada ceraian soalan ini yang sekali gus
menyumbang kepada kegagalan mendapat markah yang baik dalam peperiksaan.
Kaedah “BADAR” telah membawa perubahan kepada kelompak pelajar yang
menghadapi masalah ini.Setelah pendekatan ini digunakan kelompok pelajar yang
menghadapi masalah menjawab soalan ini telah berjaya memahami bagaimana cara
mengolah jawapan bagi soalan sebegini.Keadaan ini sekali gus telah
meningkatkan keyakinan dalam diri mereka untuk menjawab soalan dalam ujian
dan latihan yang diberikan.
Catatan:
Jenis tulisan tidak muktamad. Cadangan
sahaja.
***
Sinopsis/ ringkasan / gambaran kandungan
kajian.
( dimasukkan dalam laporan kajian sahaja) |
BAHAGIAN
|
PROSES PENULISAN
|
CONTOH
|
1.0. Refleksi Pengajaran Dan
Pembelajaran Yang Lalu
Ms1-2
|
Merupakan muhasabah diri dan menilai
kembali pengajaran yang lalu.
Refleksi hendaklah mengandungi:
A. Masalah
/ isu yang dikenalpasti
dengan merujuk kepada:
i)
guru
ii) murid
iii) Isi kandungan pengajaran
iv) persekitaran
B. Refleksi
pengalaman P&P
yang lalu
C. Kaitkan
pengalaman P&P
yang lalu dengan 4 perkara
utama tadi iaitu guru/ murid/
isi kandungan pengajaran /
persekitaran supaya lebih
jelas
D.
Rujuk perkara berkaitan
contohnya kertas jawapan
murid, buku latihan dan sikap
murid ketika pengajaran
untuk mengingat kembali
apa yang telah berlaku.
E.
Terjemahkan refleksi
secara bertulis
|
Rujuk kajian tindakan Sejarah
|
2.0. Fokus
Kajian
Ms2
|
Apakah yang
menjadi masalah /isu?
|
Contoh
fokus kajian
Penulisan
esei merupakan bahagian yang penting dalam kertas 2, Pengajian Am. Bahagian ini mampu meningkatkan pencapaian murid dalam peperiksaan. Justeru, saya menjalankan
kajian berdasarkan perkara-perkara berikut:
Kajian menfokuskan kepada masalah murid seperti
berikut:
a.
Murid kurang memahami kehendak
soalan (KS) yang diberikan dalam Bahagian A dan
Bahagian B kertas 2 Pengajian Am.
b. Murid
kurang penguasaan teknik untuk
mengemukakan 4 idea yang diperlukan.
d.
C. Murid kurang kemahiran
menghurai setiap idea dengan jelas dan berkesan.
Oleh itu, Pendekatan
”Ibu
Memeluk Bayi” dicadangkan untuk membolehkan murid menjawab soalan esei dengan tepat
dan jelas. Diharapkan Pendekatan ini
dapat membantu murid meningkatkan pencapaian dalam mata pelajaran Pengajian
Am.
|
3.0
Objektif Kajian
Ms2
|
Mengandungi objektif am dan objektif
khas
|
Objektif am
Meningkatkan
peratus kelulusan keseluruhan mata pelajaran Sejarah dan mengubah persepsi
murid terhadap mata pelajaran Sejarah yang selalu dianggap sukar, membebankan
dan membosankan
Objektif
khas
I. meningkatkan kemahiran murid untuk
menghasilkan nota berkesan
ii. membantu murid menguasai kaedah
mengingati fakta secara efektif
iii.
membimbing murid menguasai
kemahiran menjawab soalan
strukturdan esei
iv.
membimbing murid melaksanakan
pemeriksaan jawapan kendiri
v.
meningkatkan pencapaian murid
kumpulan Halus (gagal lulus)
vi. membantu murid
pencapaian sederhana
mendapat gred kepujian dan cemerlang
|
4.0.Kumpulan
Sasaran
Ms3
|
Murid yang dilibatkan dalam kajian
tindakan (bilangan yang terhad)
|
6 murid 5 Bestari
(Pencapaian sederhana)
6
murid 5 Dedikasi
(Pencapaian lemah)
|
5.0.Pelaksanaan
Kajian
Ms3
Ms4
|
5.1. Tinjauan Masalah
5.1.1.Melalui pemerhatian
5.1.2.Melalui borang kaji selidik
5.1.3.Melalui ujian pra
5.1.4.Temuramah
5.1.5 Sesi soal jawab
5.2.
Analisis Tinjauan Awal
Buktikan tinjauan masalah
yang kita buat dengan dapatan data contohnya
keputusan ujian pra dan soal selidik
|
Rujuk kajian tindakan Sejarah
Rujuk kajian tindakan Sejarah
|
Ms4-9
6.0 Dapatan Kajian
Ms4
7.0 Refleksi Kajian
Ms11
|
Metedologi Tindakan.
5.3.Tindakan
Yang Dijalankan
Langkah
1
Langkah
2
Langkah
3
Langkah 4
Langkah 5
Langkah 6
(bilangan langkah mengikut jumlah tindakan
yang kita laksanakan)
5.4.
Analisis Selepas
Tindakan
Dijalankan
/Dapatan Kajian
5.4.1.
Analisis Pemerhatian
5.4.2.
Analisis Ujian Pos
Refleksi Kajian
Menghuraikan keberkesanan tindakan yang telah dilakukan dengan menggunakan
maklumat yang dikumpul.
Terangkan perubahan tingkahlaku murid melalui pemerhatian dan perasaan guru
|
Langkah
1: Baca dan faham nota/fakta
yang disediakan
Langkah 2 :
Memilih isi yang dianggap
Mudah
Langkah
3. Menyusun isi mengikut
keutamaan
Langkah
4: Menghasilkan nota berkesan
Langkah 5 :
Menjawab soalan esei
Langkah 6 :
Murid melakukan
pemeriksaan kendiri
Berdasarkan pemerhatian selepas kajian dijalankan
terhadap kumpulan sasaran didapati murid terlibat lebih berkeyakinan untuk
menjawab soalan secara lisan dan bartulis. Murid lelaki telah menunjukkan
sikap kecaknaan yang lebih baik. Suasana pembelajaran di dalam kelas lebih
memberangsangkan. Hasil tugasan yang dilaksanakan oleh murid menggunakan
modul tersebut semakin bermutu dan penuh dengan warna-warni
Rujuk penulisan kajian tindakan
sejarah
Rujuk penulisan kajian tindakan
sejarah
|
BAHAGIAN
|
PROSES PENULISAN
|
CONTOH
|
8.0.
Cadangan / Syor
Ms11
|
Boleh meneruskan kajian tindakan
terlibat dengan mengambil tindakan susulan untuk penambahbaikan.
|
Rujuk penulisan kajian tindakan
Sejarah
Contoh lain
Kaedah menggunakan cip bermagnet membantu
murid menguasai kemahiran menulis formula ion dan sebatian ion kerana kaedah
ini bersifat interaktif; akan
menghafal secara tidak langsung, mereka melihat dan mencantumkan cip-cip bermagnet
tersebut untuk membina formula sebatian ion. Berdasarkan pengalaman saya
melaksanakan kajian tindakan terhadap pengajaran formula kimia sebatian ion
menggunakan teknik cip bermagnet, saya akan menggunakan teknik ini pada
murid-murid di kelas lain. Saya juga mencadangkan kepada guru-guru kimia yang menghadapi kesukaran mengajar sub
topik ini supaya menggunakan teknik cip
bermagnet.
Antara cadangan untuk memantapkan kajian ini
ialah:-
i.
memperkenalkan teknik ini kepada murid selepas peperiksaan PMR.
ii.
teknik ini juga sesuai digunakan untuk
murid-murid tingkatan
5.
iii. teknik ini memerlukan latih tubi yang
kerap.
iv. kajian ini akan lebih berkesan jika
dijalankan dalam tempoh masa
yang lebih lama.
|
Bibliografi
Ms12
|
Menyusun senarai bahan rujukan
mengikut abjad bermula nama pengarang, tahun, nama buku dan penerbit
|
Muhamad Hassan Abdul Rahman. (2000).
Media
Pengajaran: Penghasilan Bahan Pengajaran Berkesan. Selangor : Penerbit Universiti
Putra Malaysia.
Ramlah Adam dll,
(2003). Sejarah Tingkatan 5 ( Buku
Teks). Kuala Lumpur: DewanBahasa dan Pustaka.
Manual Kajian
Tindakan, Bahagian Perancangan dan Penyelidikan Dasar Pendidikan,Kementerian
Pendidikan Malaysia.
|
Lampiran
(Jika
ada)
|
Senaraikan pada penghujung laporan
segala bahan yang digunakan dalam kajian sebagai lampiran kajian
|
Rujuk
penulisan kajian tindakan Sejarah
|
ZAHARI BIN AWANG
PASUKAN PENYELIDIKAN PPDKT
Kepada yang berminat untuk menghasilkan Kajian Tindakan boleh bincang... ilmu untuk dikongsi
ReplyDelete