|
MENINGKATKAN KEUPAYAAN MENGINGAT FAKTA UNTUK
MENJAWAB SOALAN STRUKTUR DAN ESEI SEJARAH
MENGGUNAKAN KAEDAH AKRONIM DAN MNEMONIC
(TimesNewRoman:11:B)
Oleh;
(TimesNewRoman:11)
ZAHARI BIN AWANG
SMK Kompleks Seberang
Takir,
21300 Kuala Terengganu.
(TimesNewRoman:11:B)
ABSTRAK
(TimesNewRoman:11:B:I)
Sejarah
ialah satu mata pelajaran teras dalam kurikulum sekolah menengah di Malaysia.
Mata pelajaran ini dianggap ”giant killer” yang menghalang pelajar sama ada
untuk mendapat ”straight A” mahupun untuk lulus dalam peperiksaan SPM. Bahkan pelajar sangat kurang berminat untuk belajar Sejarah. Menyedari
hakikat ini saya telah mengambil pendekatan untuk mengenal pasti masalah
sebenar yang dihadapi oleh pelajar. Hasilnya, didapati bahawa pelajar
sebenarnya mengalami kesukaran untuk mengingat fakta-fakta sejarah yang begitu
banyak.
(TimesNewRoman: 11: I)
1.0 REFLEKSI PENCAPAIAN LALU
Dalam
peperiksaan SPM pertama yang diambil oleh pelajar-pelajar sekolah ini, mata pelajaran
sejarah hanya mencatat peratus kelulusan sebanyak 42.31% pada tahun 2003. Tahap
pencapaian pelajar yang kurang memberangsangkan telah menyebabkan saya cuba mengenal pasti punca yang menyebabkan pelajar
tidak mendapat markah yang baik. Hasil
tinjauan yang dibuat dengan menggunakan borang soal selidik sebagai
instrumennya, didapati bahawa pelajar menghadapai masalah untuk mengingat fakta
sejarah. (lampiran A)
Saya cuba memudahkan
cara supaya para pelajar dapat mengingat fakta dengan berkesan dengan menggunakan
‘Kaedah Akronim’ dan penggunaan rangkai kata
yang mudah diingat dalam pembelajaran sejarah.
Kesannya
sangat menakjubkan kerana pada tahun 2004, kelulusan telah meningkat lebih
daripada 100% berbanding dengan tahun 2003. Pada tahun 2004, pencapaiannya
ialah 87.01%. Seterusnya, pada tahun 2005, keputusan yang dicatat adalah
sebanyak 87.8%. Walaupun pada tahun 2006, pencapaian turun sedikit kepada 80.1%
tetapi saya berpendapat cara ini cukup ampuh dan efektif dalam meningkatkan
kualiti dan kuantiti pencapaian pelajar.
2.0
FOKUS KAJIAN
Tumpuan
kajian adalah untuk kumpulan pelajar yang berada pada gred 9G yang rata-rata
mendapat markah kurang daripada 20%. Kumpulan ini merupakan kumpulan penentu
pencapaian sebenar peratusan kelulusan mata pelajaran Sejarah dalam peperiksaan
SPM. Di samping itu, kajian ini
bertujuan untuk meningkatkan
gred pencapaian setiap pelajar.
3.0 OBJEKTIF KAJIAN
3.1 Objektif Umum
Meningkatkan peratus
kelulusan keseluruhan mata pelajaran Sejarah dan mengubah persepsi pelajar
terhadap mata pelajaran Sejarah yang selalu dianggap sukar dan membosankan.
3.2 Objektif Khusus
Membantu pelajar
mengingat fakta sejarah secara lebih mudah serta meningkatkan pencapaian
pelajar galus (Gagal Lulus) dan pelajar sederhana untuk mencapai gred yang
lebih baik.
4.0 KUMPULAN SASARAN
Tumpuan kajian ini adalah untuk 10 orang pelajar dari tingkatan 5 Dedikasi
(lemah) dan 10 orang pelajar 5 Arif 2006 (Baik) . Hal ini bermakna bahawa
kajian ini melibatkan pelajar lemah bagi membantu pelajar untuk lulus dan pelajar baik bagi sasaran mendapat Gred A.
5.0 PELAKSANAAN KAJIAN
5.1 Tinjauan masalah
Berpandukan penganalisisan markah
pencapaian markah peperiksaan akhir tahun 2005 dan ujian TOV 2006, didapati bahawa
80% pelajar tingkatan 5 Dedikasi gagal dan 90% pelajar 5 Arif berada pada tahap
sederhana iaitu mencapai markah antara 40 hingga 60 peratus ( pada gred 7D, 6C
dan 5C).
5.2 Analisis pencapaian
pelajar sebelum dan semasa program dijalankan.
Jadual 1
Analisis Markah Tingkatan 5 Arif
Tahun 2006
.
.
Bil Nama Respondan TOV OTI SPM 06 .
1.
|
Ahmad Huzaifah Bin Yusof
|
22(9G)
|
||
2.
|
Mohd Fakhri Bin Shamsul
Bahri
|
59(5C)
|
||
3.
|
Mohd Shaharuddin Bin
Abdul Rahman
|
42(7D)
|
||
4.
|
Afidah Bt Abdul Wahab
|
54(6C )
|
||
5.
|
Aimi Suhaili Bt
Ahmad
|
54(6C )
|
||
6.
|
Nadzirah Bt Mohamad
|
68(3B )
|
||
7.
|
Nur Hazwani Bt
Hanapi
|
56(5C)
|
||
8.
|
Nor Kamaliah Bt
Osman
|
56(5C )
|
||
9.
|
Nor Zuriati Bt Mohd
Rani
|
37(8E)
|
||
10.
|
Nurhani Bt Azlan
|
56(5C)
|
Jadual 2:
Analisis Markah Tingkatan 5
Dedikasi Tahun 2006
.
.
Bil Nama Respondan TOV OTI SPM 06 .
1.
|
Ahmad Shariman Bin
Alwi
|
23(9G)
|
||
2.
|
Mohd Nazrul bin Mamat
|
17(9G)
|
||
3.
|
Mohd Safarudin Bin
Shamsudin
|
17(9G)
|
||
4.
|
Mohd Ziehafizan Bin Abd Rahman
|
31 (8E)
|
||
5.
|
Muhammad Arsyad Bin Shafii
|
19(9G)
|
||
6.
|
Sufian Bin Rosli
|
44(7D)
|
||
7.
|
Nor Maslinda Bt Che Musa
|
36 (8E)
|
||
8.
|
Nur Faznina Bt Ramli
|
11(9G)
|
||
9.
|
Nurul Faziha Bt Ismail
|
34 (8E)
|
||
10.
|
Mohd Afendi Bin Ramli
|
09(9G)
|
- Data adalah daripada rekod
ujian yang dijalankan secara formal
Berdasarkan jadual di atas, didapati bahawa pelajar tidak mendapat markah
yang baik disebabkan oleh masalah tidak ingat akan fakta. Perkara ini dapat disimpulkan melalui soal selidik
yang telah dibuat terhadap responden yang berkaitan.
6.0 METODOLOGI TINDAKAN
Hasil dapatan daripada soal selidik satu strategi telah diatur dan dijalankan
dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Kaedah ini dipanggil AKRONIM . Pelajar dikehendaki membuat
akronim atau kependekan bagi fakta dalam setiap petikan teks bermula dengan mengenal
pasti isi/fakta. Isi/fakta digariskan dan kemudian disusun dalam peta minda.
Akhir sekali pelajar membentuk satu akronim untuk mengambarkan fakta yang ada .
6.1 Sampel/ contoh pelaksanaan Kaedah Akronim.
Nyatakan
sifat-sifat yang dimiliki oleh Nabi Muhammad Saw. ( contoh soalan struktur)
Langkah 1: Kajian teks
Pelajar membaca dengan
teliti bahan daripada buku teks sejarah. Kenal pasti isi/fakta yang terdapat dalam teks
dengan cara menggaris isi tersebut. ( lihat Tingkatan 4 bab
m.s 105 )
Langkah 2 : Membina peta minda
Pelajar dikehendaki
menyusun isi/fakta dalam satu peta minda. (
lihat lampiran b : contoh peta minda hasil kajian teks dalam langkah 1)
Langkah 3. Mencipta AKRONIM
Daripada fakta tadi, pelajar
mencipta satu kependekan yang mudah diingat bagi menggambarkan fakta/isi tajuk
yang berkenaan. Contohnya, untuk menggambarkan sifat Nabi Muhammad SAW, akronim
yang digunakan ialah STAF.Konsonan S mewakili Siddiq (berkata benar),
konsonan T mewakili Tabligh
(menyampaikan), vokal A mewakili
Amanah dan konsonan F mewakili
Fatanah (bijaksana)
( Rujuk
bab 4 tingkatan 4 m.s 105 : Perkembangan Islam : Keperibadian Nabi Muhammad SAW)
Kaedah yang sama digunakan untuk menjawab soalan esei.
Contoh soalan: Terangkan faktor-faktor kemunculan
nasionalisme di Asia Tenggara. ( Bab 1 Tingkatan 5 m.s 14 - 17 )
K - Karya
kesusasteraan
I - Intelektual ( kemunculan & kesedaran)
M - Media massa (
pengaruh & peranan)
B - Barat ( dasar
penjajahan Barat)
A - Agama (
pengaruh )
L - Luar ( pengaruh luar Asia Tenggara)
P - Pendidikan (
perkembangan sistem pendidikan)
P - Pengangkutan
dan perhubungan
Akronim yang dicadangkan ialah KIMBAL PP
*** lihat lampiran untuk mendapatkan beberapa
contoh lain.
7.0
Analisis pencapaian
sebenar pelajar setelah mempraktikkan kaedah ini beberapa bulan sehingga
menjelang peperiksaan sebenar SPM.
Jadual 3:
Jadual Perbandingan Pencapaian Sebelum, Semasa dan
Setelah Selesai
Mempraktikkan Kaedah Akronim bagi Responden Terpilih Tingkatan
5 Arif
.
.
Bil Nama Respondan TOV OTI
SPM 06 .
1.
|
Ahmad Huzaifah Bin Yusof
|
22(9G)
|
27 ( 9G)
|
6C
|
2.
|
Mohd Fakhri Bin Shamsul
Bahri
|
59(5C)
|
61 ( 4B)
|
1A
|
3.
|
Mohd Shaharuddin Bin
Abdul Rahman
|
42(7D)
|
48 ( 6C)
|
2A
|
4.
|
Afidah Bt Abdul Wahab
|
54(6C )
|
44 ( 7D)
|
2A
|
5.
|
Aimi Suhaili Bt
Ahmad
|
54(6C )
|
68 ( 3B)
|
2A
|
6.
|
Nadzirah Bt Mohamad
|
68(3B )
|
64 ( 4B)
|
1A
|
7.
|
Nur Hazwani Bt
Hanapi
|
56(5C)
|
57 ( 5C)
|
2A
|
8.
|
Nor Kamaliah Bt
Osman
|
56(5C )
|
62 ( 4B)
|
2A
|
9.
|
Nor Zuriati Bt Mohd
Rani
|
37(8E)
|
52 ( 6C)
|
1A
|
10.
|
Nurhani Bt Azlan
|
56(5C)
|
64 ( 4B)
|
1A
|
Jadual 4:
Jadual Perbandingan Pencapaian Sebelum, Semasa dan Setelah
Selesai
Mempraktikkan Kaedah Akronim bagi Responden Terpilih Tingkatan
5 Dedikasi.
.
.
Bil Nama Respondan TOV OTI SPM 06 .
1.
|
Ahmad Shariman Bin
Alwi
|
23(9G)
|
27 (9G )
|
9G
|
2.
|
Mohd Nazrul bin Mamat
|
17(9G)
|
39 (8E )
|
8E
|
3.
|
Mohd Safarudin Bin
Shamsudin
|
17(9G)
|
26 (9G )
|
7D
|
4.
|
Mohd Ziehafizan Bin Abd
Rahman
|
31 (8E)
|
39 (8E)
|
6C
|
5.
|
Muhammad Arsyad Bin Shafii
|
19(9G)
|
20 (9G)
|
7D
|
6.
|
Sufian Bin Rosli
|
44(7D)
|
48 (6C )
|
4B
|
7.
|
Nor Maslinda Bt Che Musa
|
36 (8E)
|
41 (7D)
|
7D
|
8.
|
Nur Faznina Bt Ramli
|
11(9G)
|
15 (9G)
|
7D
|
9.
|
Nurul Faziha Bt Ismail
|
34 (8E)
|
36 (8E)
|
8E
|
10.
|
Mohd Afendi Bin Ramli
|
09(9G)
|
21 (9G)
|
9G
|
8.0
REFLEKSI KAJIAN
Ternyata daripada teori dan metodologi yang didedahkan kepada responden
telah mampu membantu meningkatkan keupayaan pelajar untuk mengingat
fakta-fakta sejarah. Hal ini sangat membantu mereka pada saat genting untuk menghadapi peperiksaan.
Terbukti bahawa pencapaian mereka meningkat. (Lihat perbandingan jadual 1 dan
2 iaitu pencapaian awal berbanding jadual 3 dan 4 pencapaian dalam peperiksaan
sebenar).
Responden ternyata lebih mudah untuk mengingat fakta-fakta sejarah yang
banyak dan membosankan mereka satu ketika dulu. Secara umumnya, pengkaji berpendapat
bahawa kaedah ini sangat praktikal dan menyeronokkan kerana dalam satu helaian
kertas kita dapat mencatat ratusan fakta dengan menggunakan AKRONIM yang dibina oleh individu itu
sendiri.
Walau bagaimanapun kajian ini sebenarnya hanya terbatas dalam lingkungan SMK Kompleks Seberang Takir , Kuala
Terengganu. Tidak dapat dipastikan keberkesanannya di sekolah-sekolah yang lain.
9.0
CADANGAN / SYOR
Walaupun mata pelajaran Sejarah merupakan satu mata pelajaran teras tetapi
pembelajarannya membosankan kerana pelajar terpaksa menghafal dan merujuk buku
yang kandungannya sarat dengan fakta.
Oleh sebab itu, untuk memupuk dan mengembangkan minat pelajar terhadap mata
pelajaran ini, seseorang guru perlu kreatif , kritis dan efektif dalam mengolah
pengajaran dan pembelajaran Sejarah.. Pelajar perlu didedahkan dengan pelbagai
kaedah yang terbukti berkesan dan menyeronokkan mereka dan seterusnya mampu
memberi kan keyakinan dan harapan kepada mereka untuk berjaya.
Kaedah ini bukanlah satu-satunya kaedah yang menarik kerana masih banyak
kaedah dan inovasi baru yang boleh digunakan dalam zaman ICT dan kecanggihan
teknologi digital ini. Guru perlu menerokainya dan sanggup mengkaji dan
mencipta teknik dan kaedah pengajaran yang baharu secara tekal agar
penemuan-penemuan baharu dapat dimanfaatkan oleh semua guru di sekolah. Hal ini juga akan membibitkan kepuasan kerja
bagi seseorang guru Sejarah itu.
RUJUKAN
Sharifah Alwiah Alsagoff , 1986, Imu Pendidikan: Pedagogi, Kuala
Lumpur:
Heineman ( Malaysia) sdn bhd
Junaidah Salehudin dll, 2006., Masteri
Memori Melalui Peta minda Sejarah SPM.
Selangor Darul Ehsan: PNI Neuron (M)
Sdn. Bhd.
Ramlah Adam dll, 2003. Sejarah
Tingkatan 5 ( Buku Teks). Kuala Lumpur: Dewan
Bahasa dan Pustaka.
Nik Hassan Shuhaimi Nik Abdul Rahman dll, 2002, Sejarah
Tingkatan 4 ( Buku Teks).
Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Manual Kajian Tindakan, Bahagian Perancangan dan Penyelidikan Dasar
Pendidikan,
Kementerian Pendidikan Malaysia.
Hj. Matsor Ismail dll, 2006, Modul
Sejarah Tingkatan 5. Kuala Terengganu: Sektor Pengurusan Akademik Jabatan
Pendidikan Terengganu.
Salinan slip keputusan peperiksaan SPM 2006 , Lembaga Peperiksaan Malaysia.
Rekod markah ujian buku Rancangan Mengajar En. Zahari Awang.
Lampiran A; Contoh soalan soal selidik yang dikemukakan kepada murid.
Borang Soal Selidik
Pilih item yang tepat
dengan menulis skala nombor berkait dengan masalah
anda.
1. Ya
2. Tidak
3. Tidak Pasti
a. Sejarah satu mata pelajaran
yang sangat luas kandungan sukatannya.
( )
b. Saya berpendapat
bahawa sejarah satu mata pelajaran yang
sukar dikuasai. ( )
c. Saya menghadapi
masalah untuk mengingat fakta sejarah ( )
d. Saya tidak mempunyai
satu kaedah yang dapat membantu meningkatkan
pencapaian saya dalam Sejarah. ( )
e. Saya pasti dapat
mendapat markah yang lebih baik jika mempunyai
kaedah yang sesuai untuk mengingat fakta. (
)
f. Adakah anda yakin guru
anda dapat membantu mengubah dan
meningkatkan pencapaian anda.
( )
g. Saya rasa lebih yakin
setelah mempraktikkan kaedah mengingat
fakta yang diajar oleh guru. ( jawab
selepas praktikkan kaedah.) ( )
Rumusan jawapan pelajar:
Rata-rata pelajar menjawab ”Ya” bagi soalan a, b, c, d
dan g.
Memilih ”Tidak Pasti” bagi soalan e dan f.
Lampiran b:: Sifat-sifat
terpuji Nabi Muhammad saw
Langkah 2
Langkah 3
Untuk mengingat sifat
terpuji Nabi Muhammad SAW pelajar perlu ingat STAF
Lampiran c: Contoh peta minda yang dibina berdasarkan petikan dalam teks
Bab 4
tingkstan 5
|
Lampiran D
No comments:
Post a Comment