Thursday 7 November 2013

Contoh kajian tindakan


MENINGKATKAN KEBERKESANAN MENJAWAB SOALAN ESEI SEJARAH TERANGKAN”DENGAN KAEDAH BADAR.


Oleh;


ZAHARI BIN AWANG
                          SMK Kompleks Seberang Takir,
21300 Kuala Terengganu.


ABSTRAK

Sejarah ialah satu mata pelajaran teras dalam kurikulum sekolah menengah di Malaysia dan bakal menjadi wajib lulus dalam peperiksaan SPM bermula 2013. Antara soalan yang selalu menjadi kata soal dalam bahagian B kertas 2 sejarah ialah “Terangkan”. Kumpulan pelajar daripada kumpulan HALUS selalu menghadapi masalah cara mengolah jawapan bagi soalan terangkan.Majoriti pelajar dalam kelompok ini tidak dapat menjawab soalan ini dengan berkesan. Bahkan ada yang tidak mendapat sebarang markah daripada ceraian soalan ini yang sekali gus menyumbang kepada kegagalan mendapat markah yang baik dalam peperiksaan. Kaedah “BADAR” telah membawa perubahan kepada kelompak pelajar yang menghadapi masalah ini.Setelah pendekatan ini digunakan kelompok pelajar yang menghadapi masalah menjawab soalan ini telah berjaya memahami bagaimana cara mengolah jawapan bagi soalan sebegini.Keadaan ini sekali gus telah meningkatkan keyakinan dalam diri mereka untuk menjawab soalan dalam ujian dan latihan yang diberikan.





1.0     REFLEKSI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN  LALU

   Saya pernah menghasilkan satu kajian tindakan berkaitan mata pelajaran Sejarah yang bertajuk “Meningkatkan Keupayaan Mengingat Fakta Bagi Menjawab Soalan Struktur Dan Esei Sejarah Dengan Menggunakan Kaedah Akronim Dan Mneumonic”. Kajian ini telah saya bentang di peringkat negeri dan kebangsaan pada tahun 2007.

   Meski pun kajian itu amat membantu saya dalam meningkatkan pencapaian pelajar tetapi saya masih berasakan perlu melakukan penambahbaikan terhadap kajian yang telah dibuat.Ini memandangkan masih terdapat kelemahan pelajar terutama semasa menjawab    soalan bahagian B iaitu esei dalam kertas 2 Sejarah SPM yang melibatkan soalan “Terangkan…”.

Daripada pemerhatian dan analisis yang telah saya jalankan didapati pelajar daripada kumpulan HALUS menghadapi masalah untuk mengolah jawapan bagi soalan “Terangkan….”. Kebanyakan mereka gagal menjawab soalan ini dengan baik bahkan terdapat juga yang langsung tidak cuba menjawab semasa menjawab soalan latihan yang diberikan. Ini akan menyebabkan mereka kehilangan antara 8 hingga 10 markah bagi setiap soalan terangkan jika mereka memilih soalan itu utnuk dijawab. Ini telah memberikan kesan kepada pencapaian peratus lulus dalam Ujian TOV SPM 2010. (lihat jadual 1)


    Ini menyebabkan saya berfikir apakah pendekatan atau kaedah yang patut digunakan untuk menyelesaikan masalah ini. Akhirnya telah menyebabkan saya mencuba kaedah “BADAR” sebagai jalan penyelesaian.


Jadual 1
Pencapaian Pelajar Dalam Ujian TOV 2010

Jumlah calon     Bil Lulus          Bil. Gagal        % Lulus          % Gagal
________________________________________________________________

            122               65                        57                  53.3                     46.7
_____________________________________________________________


2.0    FOKUS KAJIAN/ISU KEPRIHATINAN

       Tumpuan kajian adalah untuk 10 pelajar kumpulan Halus yang dikenalpasti menghadapi masalah untuk menjawab soalan ini.Masalah ini mula dikesan dalam Ujian TOV SPM 2010. Pemilihan pelajar adalah berdasarkan latihan semasa proses pembelajaran di dalam kelas dengan memerhati, meneliti dan mengenalpasti punca sebenar masalah kegagalan menjawab soalan terangkan...”

        Kajian ini tertumpu kepada aspek kata tugas soalan terangkan...” yang bermatlamat agar pelajar berkenaan akan dapat mengolah jawapan esei sejarah yang mempunyai kata tugas terangkan...” dan akan mendapat sekurang-kurangnya 6 hingga 8 markah daripada ceraian tersebut..


3.0 OBJEKTIF KAJIAN

3.1 Objektif Umum

3.1.1 Meningkatkan pencapaian lulus dalam peperiksaan atau ujian.   
        
3.1.2 Mewujudkan rasa seronok untuk belajar Sejarah kerana mampu  
         menjawab soalan yang disoal dengan pendekatan yang betul.

3.2 Objektif Khusus

3.2.1 Membantu pelajar menjawab soalan esei “terangkan….”dengan
         dengan berkesan.

3.2.2Meningkatkan pencapaian pelajar dalam ujian atau peperiksaan
         supaya sekurang-kurangnya mampu lulus.


4.0 KUMPULAN SASARAN (RESPONDEN)

Kajian ini melibatkan pelajar yang patut lulus bagi membantu mereka lulus dalam peperiksaan dan  meningkatkan kuantiti lulus mata pelajaran Sejarah. Bilangan responden yang dipilih adalah seramai 10 orang yang dirasakan mampu lulus dan boleh mendapatkan markah yang baik jika dapat meningkatkan keupayaan untuk menjawab soalan berbentuk terangkan...”


5.0 PELAKSANAAN KAJIAN

5.1 Tinjauan masalah

5.1.1 Refleksi pengajaran dan pembelajaran

Setiap kali berakhir sesuatu sub topik pengajaran dan pembelajaran saya akan  memberikan latihan berbentuk esei.Salah satu soalan adalah melibatkan kata soalterangkan”.Bagi golongan pelajar daripada kumpulan sederhana dan lemah, mereka didapati gagal menjawab dan ada yang tidak menjawab langsung soalan tersebut.Ini menyebabkan saya berasa kecewa dan pelajar pula seakan beranggapan Sejarah adalah satu mata pelajaran yang sukar untuk lulus apa lagi untuk mendapatkan markah yang baik.  
Apabila Ujian TOV SPM 2010 dijalankan dalam bulan Februari didapati ramai pelajar yang gagal mendapat markah apabila memilih untuk menjawab soalan terangkan”.Saya mula memikirkan pendekatan dan kaedah yang diharap dapat membantu pelajar dan seterusnya memberikan keyakinan serta menarik minat mereka untuk belajar sejarah.

5.1.2 Pemerhatian

Daripada pemerhatian dan pemeriksaan buku latihan pelajar, saya dapati ada pelajar
yang gagal mengolah jawapan bagi soalan terangkan” bahkan terdapat pelajar yang
langsung tidak cuba menjawab soalan begini dalam Ujian TOV SPM 2010. Ini bermakna tiada markah yang akan diperolehi untuk ceraian soalan ini.                                                               

5.1.3  Temubual
       
Saya telah menjalankan sesi perbincangan dengan pelajar tentang masalah sebenar yang mereka hadapi sehingga tidak menjawab soalan tersebut. Daripada 25 pelajar yang ditemubual 15 orang daripada mereka langung tidak memilih untuk men jawab soalan terangkan. 10 orang lagi cuba menjawab tetapi gagal mengolah jawapan dengan berkesan.Daripada temubual, kebanyakkan mereka memberi alasan tidak tahu bagaimana mahu mengolah jawapan bagi soalan begini. Ada juga yang menyatakan soalan itu sukar dijawab.

5.1.4 Ujian Pra

Bagi mendapatkan dapatan awal pencapaian sebenar pelajar saya telah menjalankan   ujian pra terhadap 10 pelajar berkenaan dengan memberikan tiga soalan berbentukterangkan” yang setiap satunya mempunyai markah penuh 8 markah. Pencapaian dapat dilihat daripada jadual di bawah.

Jadual 2
Jadual Dapatan Awal Responden( Ujian Pra)
(Markah penuh 24)

     Bil
Nama pelajar                                  
         Ujian Pra   


1.   AHMAD LUTFI BIN MOHD                                            02
2.      AHMAD SAIFUDDIN BIN MAHMUD                 00
3.      MOHD FITRI NIZAM BIN MOHD YASIN           04
4.      MOHD HAFIZUDDIN BIN MOHD HANAFI                   08
5.      MUHAMMAD DANIAL BIN M. KHALIL           04
6.      MUHAMMAD FATIHI BIN JAAFAR                   05
7.      MUNIRAH BT ARIFFIN                                       03
8.      NABIHAH BT ABDUL AZIZ                               09
9.      NUR FATIN FARHANA BT ABDUL AZIZ          06
10.  NURUL FARHANA BT BAHARUDDIN              05
  ______________________________________________________________________________


5.2 Analisis Tinjauan Masalah

Setelah selesai ujian pra telah diadakan bagi meneliti tahap pencapaian semasa pelajar. Ujian ini melibatkan kesemua 10 pelajar yang dipilih dan dijalankan setelah berakhir sub topik dalam sukatan pelajaran.
Berdasarkan tinjauan yang dibuat terdapat beberapa faktor yang menyebabkan pelajar berkenaan gagal menjawab dengan baik soalan yang dikemukakan.Antaranya ialah:

a.       Tidak pasti cara untuk menulis jawapan bagi soalan terangkan”
b.      Tidak faham kehendak soalan tersebut.
c.       Tidak tahu hendak bagaimana hendak mengembangkan jawapan.
d.      Kurang membaca yang menyebabkan mereka tidak bersedia untuk menjawab soalan berbentuk demikian.
e.       Beranggapan soalan terangkan” sukar dijawab.

5.3 Tindakan Yang Dijalankan/Metodologi tindakan

Setelah menganalisis permasalahan reponden yang dipilih, beberapa tindakan telah dijalankan bagi menguji keberkesanan langkah-langkah yang telah diambil.

Langkah 1: Kaedah BADAR”                                  

Memberi kefahaman asas tentang kehendak jawapan bagi soalan terangkan” kepada respoden supaya mereka mendapat gambaran sebenar cara menjawab soalan tersebut.
Soalan ini memerlukan fakta dan huraian sebagai jawapan. Setiap fakta perlu digandingkan dengan sekurang-kurangnya satu huraian.Ini dianggap sebagai formula asas bagi menjawab soalan terangkan”.Saya menerangkan soalan terangkan ibarat sepohon pokok, batang (kata tugas soalan)  yang mempunyai dahan-dahan (fakta bagi menjawab soalan) dan setiap dahan mempunyai ranting-rantingnya sendiri( huraian kepada fakta). Keterangan ini saya illustrasikan dalam bentuk rajah seperti dilampirkan di belakang.

Langkah 2: Mengenal fakta dan huraian

Dengan berpandukan buku teks sejarah tingkatan 5, ms 14 hingga 17, saya telah mengadakan sessi perbincangan dengan responden yang dipilih bagi mengenalpasti fakta (dahan) dan huraian (ranting) bagi soalan berbunyi “Terangkan faktor-faktor yang menyebabkan kemunculan semangat nasionalisme di Asia Tenggara”. Perkataan yang digelapkan itu adalah pokok persoalan (batang)  yang memerlukan kepada dahan (fakta) dan ranting (huraian bagi fakta).


Terangkan faktor-faktor kemunculan nasionalisme di Asia Tenggara (ms 14-17)

Bagi contoh soalan ini, saya menyediakan jadual seperti di bawah dan meminta responden
melengkapkan bahagian huraian dengan bantuan buku teks.Teknik ini membantu saya mengatasi sikap pelajar yang malas atau tidak suka membaca buku teks sejarah selain daripada mengatasi persoalan kajian yang saya lakukan ini.Saya telah menerapkan penggunaan akronim bagi membantu pelajar mengingat kembali fakta sebagaimana yang telah saya lakukan dalam kajian tindakan saya yang lalu.
 


             


K -     Karya kesusasteraan
I   -    Intelektual ( kemunculan & kesedaran)
M -    Media massa ( pengaruh & peranan)
B -     Barat ( dasar penjajahan Barat)
A -     Agama ( pengaruh )                 
L -     Luar ( pengaruh luar Asia Tenggara)
P -     Pendidikan ( perkembangan sistem pendidikan)
P -     Pengangkutan dan perhubungan

Akronim yang dicadangkan ialah KIMBAL PP
Fakta(Dahan)
Huraian (Ranting)
Dasar penjajah Barat








Pengaruh agama







Karya sastera






Peranan sistem pendidikan









Kemunculan golongan intelektual






Pengaruh media massa





Peranan sistem pengangkutan dan perhubungan



Pengaruh luar





                                                                                 

Langkah 3: Menyemak hasil responden melengkapkan jadual dilangkah 2.

Terangkan faktor-faktor kemunculan nasionalisme di Asia Tenggara (ms 14-17)(Batang)

Fakta(Dahan)
Huraian (Ranting)
Dasar penjajah Barat
Menimbulkan rasa tidak puas hati rakyat
Pentadbiran penjajah tidak memberikan peluang sewajarnya kepada rakyat tempatan dalam sistem pentadbiran moden
Rakyat tempatan terus kekal dalam ekonomi tradisional
Dasar ekonomi penjajah seperti Sistem Tanaman Paksa dan Sistem Polo menindas penduduk peribumi
Penjajah mewujudkan jurang sosial
Menganggap mereka berada dalam kelas tersendiri
Mereka hanya bergaul dengan golongan elit tempatan
Dasar menggalakkan kemasukan imigran melahirkan perasaan tidak puas hati rakyat.
Pengaruh agama
Agama berjaya menyatukan rakyat tempatan
Peranan agama sebagai alat menyatukan rakyat tempatan
Contohnya Gerakan Islah di Tanah Melayu/Persatuan Belia Buddha di Burma
Gerakan Islah memperjuangkan Pan-Islamisme
Golongan agama sebagai pencetus nasionalisme
Di Filipina agama Kristian menyatukan penduduk peribumi untuk menentang Sepanyol
Mereka dianggap penganut Kristian kelas kedua.
Karya sastera
Membangkitkan nasionalisme di Asia Tenggara
Karya terlibat menyampaikan mesej kesengsaraan/kekecewaan terhadap
penindasan penjajah
Akhirnya membangkitkan kecintaan terhadap tanah air
Di Filipina , novel Noli Me Tangere karya Jose Rizal mencetuskan gerakan nasionalisme di Filipina/Asia Tenggara
Di Indonesia, cerpen Kerikil-kerikil Tajam dan Ke Makam Bonda karya Chairil Anuar begitu berpengaruh
Di Tanah Melayu, Putera Gunung Tahan karya Pak Sako sangat terkenal
Peranan sistem pendidikan
Sikap penjajah pilih kasih dalam menyediakan kemudahan pendidikan
Mengutamakan sekolah yang menggunakan bahasa penjajah sebagai bahasa pengantar
Penjajah hanya memberikan pendidikan pada peringkat rendah
Pendidikan terhad kepada golongan elit dan penduduk bandar
Di Indonesia anak golongan priyayi diberi pendidikan tersendiri
Diasingkan daripada anak orang kebanyakan
Tujuan Belanda untuk memecahkan perpaduan rakyat tempatan
Di Burma, pendidikan sekular dan pendidikan mubaligh menjadi ancaman kepada sekolah Buddha
Di Tanah Melayu lepasan sekolah vernakular sukar mendapat pekerjaan
Kemunculan golongan intelektual
Golongan ini berpeluang melanjutkan pelajaran di Barat dan Asia Barat
Mereka didedah dengan idea falsafah Barat dan Islam
Menyedarkan golongan ini bahawa penjajah tidak mentadbir tanah jajahan dengan baik
Golongan ini memimpin gerakan nasionalisme setelah kembali ke tanah air
Peringkat awal mereka hanya menuntut taraf hidup bangsa mereka dibela
Pada peringkat lanjutan mereka meminta penjajah membebaskan negara mereka
Pengaruh media massa
Menyemarakkan semangat nasionalisme di Asia Tenggara
Menyebarkan idea-idea nasionalis
Menanam perasaan anti penjajah kepada rakyat jelata
Di Vietnam, Tribune Indigene dan Cloche Felee merupakan akhbar berpengaruh
Di Tanah Melayu Al Ikhwan/Saudara/Warta Malaya/ Majlis adalah akhbar utama
Peranan sistem pengangkutan dan perhubungan
Telefon dan telegraf memudahkan perhubungan di kalangan nasionalis
Pembinaan jalan raya/keretapi dapat menghubungkan kawasan-kawasan yang sebelumnya terpisah
Memudahkan pemimpin dan rakyat bertemu dan berbincang idea-idea
Pengaruh luar
Kejayaan Jepun menewaskan China dan Russia
Membuka mata para nasionalis keupayaan negara kecil menewaskan negara besar
Perjuangan Mahatma Gandhi di India
Memberikan inspirasi kepada nasionalis Asia Tenggara.



Daripada jadual ini terdapat lapan dahan (fakta) bagi pokok persoalan. Lazimnya soalan ini akan membawa kepada 8 markah maksima. Ini bermakna bukan semua dahan(fakta) dan ranting(huraian). Panduan yang boleh diambil ialah untuk mendapat 8 markah maksima responden hanya perlu mengingat 4 dahan (fakta) dan digandingakan dengan 1 ranting bagi setiap dahan. Ini adalah had minima bagi mendapat 8 markah tersebut. Bagi mendapat peluang yang lebih baik responden digalakkan mengandingkan setiap dahan (fakta) dengan lebih daripada satu ranting (huraian) dan ditulis dalam satu perenggan.


Langkah 4: Membentuk pokok yang lengkap dengan kaedah BADAR”.  

Pada peringkat ini, responden dikehendaki menulis esei bagi contoh soalan ini dengan berbantukan jadual yang telah dilengkapkan secara bebas iaitu mereka bebas memilih mana-mana dahan (fakta) dan ranting (huraian bagi fakta berkenaan) mengikut kemampuan pengingatan mereka.Hasilnya ada beberapa hasil pengolahan jawapan yang dipersembahkan oleh responden.












Contoh 1 esei yang dihasilkan:

   Faktor pertama ialah dasar penjajah Barat yang menimbulkan rasa tidak puashati rakyat
Kerana rakyat tempatan terus kekal dalam ekonomi tradisional.
  Faktor kedua ialah pengaruh agama seperti Gerakan Islah di Tanah Melayu yang 
menjadikan golongan agama sebagai pencetus nasionalisme.
   Faktor ketiga pula pengaruh luar seperti Kejayaan Jepun menewaskan China dan Russia
telah membuka mata para nasionalis keupayaan negara kecil menewaskan negara besar.
   Faktor keempat ialah pengaruh media massa yang menanam perasaan anti penjajah
kepada rakyat jelata seperti Al Ikhwan,Saudara ,Warta Malaya dan Majlis di Tanah Melayu 

       Contoh 2 esei yang dihasilkan:

    Terdapat pelbagai faktor yang telah mempengaruhi kemunculan semangat nasionalisme di Asia Tenggara. Kemunculan golongan intelektual yang berpeluang melanjutkan pelajaran di Barat dan Asia Barat telah menyedarkan golongan ini bahawa penjajah tidak mentadbir tanah jajahan dengan baik. Golongan ini telah memimpin gerakan nasionalisme setelah kembali ke tanah air.
Dasar penjajah  Barat juga telah menimbulkan rasa tidak puashati rakyat tempatan kerana tidak memberi peluang sewajarnya kepada rakyat tempatan dalam sistem pentadbiran moden.
Pengaruh media massa seperti akhbar Al Ikhwan,Saudara ,Warta Malaya dan Majlis di Tanah Melayu  yang menanam perasaan anti penjajah di dalam artikel mereka.
Peranan sistem pendidikan juga telah menyedarkan rakyat Asia Tenggara tentang sikap penjajah pilih kasih dalam menyediakan kemudahan pendidikan. Pendidikan terhad kepada golongan elit dan penduduk bandar.   

       Langkah 5:Latihan susulan

Setelah responden diperhatikan dan dilihat sudah menguasai kemahiran bagi menggunakan                               pendekatan ini, saya telah memberikan latihan-latihan susulan yang melibatkan soalan yang mempunyai kata tugas yang sama.


Langkah 6: Mengadakan Ujian Post

Bagi mendapatkan keesahan perubahan pada tanggapan responden tentang masalah yang dihadapi sebelum ini, saya telah mengadakan ujian post yang melibatkan tiga soalan yang mempunyai kata tugas ”terangkan”. Setiap soalan diberikan 8 markah maksima. Ini bermakna markah penuh adalah 24.

6.0  DAPATAN KAJIAN.
Analisis pencapaian sebenar pelajar setelah mempraktikkan kaedah BADAR.

Setelah selesai ujian post saya telah melakukan analisis pencapaian bagi setiap responden tersebut. Hasilnya dapat dilihat pada jadual 2 di bawah.
Jadual 2

Jadual Perbandingan Pencapaian Ujian Pra dan Ujian Post
Dengan Kaedah BADAR" bagi Responden Terpilih Tingkatan 5 Bestari
 Bil
Nama pelajar                                  
  Ujian Pra
 Ujian Post     

1.         AHMAD LUTFI BIN MOHD                             02                 18                                    
2.         AHMAD SAIFUDDIN BIN MAHMUD                         00                 04             
3.         MOHD FITRI NIZAM BIN MOHD YASIN       04                 22                         
4.         MOHD HAFIZUDDIN BIN MOHD HANAFI    08                  22                         
5.         MUHAMMAD DANIAL BIN M KHALIL         04                             20                          
6.         MUHAMMAD FATIHI BIN JAAFAR               05                 20                      
7.         MUNIRAH BT ARIFFIN                                               03                 24              
8.         NABIHAH BT ABDUL AZIZ                            09                 24              
9.         NUR FATIN FARHANA BT ABDUL AZIZ      06                 21                          
10.     NURUL FARHANA BT BAHARUDDIN                      05                 17              

__________________________________________________________________

Jadual 3
Peningkatan Pencapaian Responden Terpilih dalam OTI 2
Tingkatan 5 Bestari
 Bil
Nama pelajar                                  
  Ujian Pra
Ujian Post      OTI 2

1.      AHMAD LUTFI BIN MOHD                               02                 18                 62              
2.      AHMAD SAIFUDDIN BIN MAHMUD               00                04                           24
3.      MOHD FITRI NIZAM BIN MOHD YASIN         04                22                           74
4.      MOHD HAFIZUDDIN BIN MOHD HANAFI      08                 22                          78
5.      MUHAMMAD DANIAL BIN M KHALIL           04                           20                66
6.      MUHAMMAD FATIHI BIN JAAFAR                 05                20               69    
7.      MUNIRAH BT ARIFFIN                                     03                24               65
8.      NABIHAH BT ABDUL AZIZ                              09                24               86
9.      NUR FATIN FARHANA BT ABDUL AZIZ        06                21                           74
10.  NURUL FARHANA BT BAHARUDDIN                        05                17               62

______________________________________________________________________

Hasil daripada dapatan di atas, kemahiran responden dalam menjawab soalan ”terengkan” telah meningkat. Pengajaran saya juga menjadi lebih berkesan.

Kekuatan kaedah ini adalah pelajar lebih mudah memahami cara untuk mengolah jawapan esei secara berkesan. Selain itu, kaedah ini mampu memberikan markah yang baik bagi soalan berkaitan.

Kelemahannya ialah pelajar tetap perlu mengingat fakta-fakta dan isi-isi pelajaran sebelum diolah sebagai jawapan. Bagi pelajar yang mempunyai sifat malas mentelaah dan membuat nota berkesan maka mereka tetap kurang berjaya dengan pendekatan ini. Ini dapat dilihat pada pencapaian responden ke 2.

7.0 REFLEKSI KAJIAN

Hasil daripada tindakan yang telah dilaksanakan ternyata menampakkan perubahan peningkatan pencapaian pelajar khususnya responden yang dipilih.Responden ternyata lebih mudah untuk menulis jawapan bagi soalan yang mempunyai kata tugas terangkan” setelah mempraktikkan kaedah BADAR yang digabung dengan kaedah mengingat fakta secara akronim yang telah pernah menjadi hasil kajian tindakan yang berjaya. Ini telah menimbulkan keyakinan dalam mengolah jawapan esei mereka dan sekali gus telah mengubah persepsi mereka yang selama ini menganggap sangat sukar bagi mereka untuk menjawab soalan terangkan”.Setelah memerhati pendekatan ini mampu meningkatkan keyakinan dan pencapaian responden, saya telah memperkenalkan pendekatan ini kepada pelajar lain dengan menjadikan responden kajian ini sebagai fasilitator kepada rakan-rakan yang seterusnya dapat menjayakan program bimbingan rakan sebaya.Ini telah membawa kepada keseronokan dan tertanam keyakinan yang baik bagi mereka untuk menghadapi peperiksaan.

Saya juga amat berkeyakinan mereka bukan sahaja mampu lulus tetapi boleh mendapat markah yang baik serta gred yang baik dalam peperiksaan akan datang.Keyakinan ini adalah berdasarkan kepada peningkatan markah yang didapati setelah pendekatan ini dugunakan dalam tempoh 3 bulan.

Walau bagaimanapun kajian ini sebenarnya hanya terbatas dalam lingkungan SMK Kompleks Seberang Takir , Kuala Terengganu. Tidak dapat dipastikan keberkesanannya di sekolah-sekolah yang lain.

8.0 CADANGAN / SYOR
                      
Setelah mengjalankan kajian tindakan bagi mengatasi masalah kesukaran pelajar untuk menjawab soalan esei sejarah khususnya soalan ”terangkan” saya berhasrat untuk mencuba pendekatan-pendekatan lain bagi mengatasi masalah-masalah yang timbul di kalangan pelajar kerana yakin setiap masalah pasti ada penyelesaiannya.

Kaedah ini akan lebih berkesan jika dapat diaplikasikan secara bersama dengan kemahiran belajar serta kaedah-kaedah mengingat fakta.Pendekatan pokok, dahan dan ranting tidak akan berkesan sekiranya tidak diselarikan dengan kemahiran membuat nota berkesan dan kaedah mengingat seperti akronim dan mnemonic yang pernah saya lakukan dalam kajian tindakan yang lepas.

Selepas ini saya berhasrat untuk membuat satu kajian bagaimana mengatasi masalah kebosanan dalam belajar sejarah.Masalah ini telah saya kenal pasti dan insyaAllah saya sedang merancang aktiviti pengayaan menggunakan kaedah permainan.

Saya juga sanggup berkongsi pengalaman dengan pengkaji-pengkaji lain khususnya di kalangan guru-guru dalam usaha penambahbaikan proses pengajaran dan pembelajaran agar menjadi lebih menarik dan efetif.


RUJUKAN


Ramlah Adam dll, (2003). Sejarah Tingkatan 5 ( Buku Teks). Kuala Lumpur: Dewan
Bahasa dan Pustaka.

Nik Hassan Shuhaimi Nik Abdul Rahman dll, (2002),  Sejarah Tingkatan 4 ( Buku Teks).
Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Manual Kajian Tindakan, Bahagian Perancangan dan Penyelidikan Dasar Pendidikan,
Kementerian Pendidikan Malaysia.


Rekod markah ujian buku Rancangan Mengajar En. Zahari Awang.




































Lampiran.


Batang
(Soalan)

Ranting
(huraian)

Dahan
(Fakta)




No comments:

Post a Comment