Thursday 8 May 2014

JAWAPAN MODUL PINTAS SEJARAH 2014

TINGKATAN 4
          
BAB 2 : PENINGKATAN TAMADUN

Tamadun Yunani
a) Bagaimanakah tamadun Yunani bermula?    
     F1 negara kota
b) Senaraikan  negara kota yang utama    
      F1Athens
      F3 Corinth
c)   ciri-ciri negara  kota dalam tamadun Yunani
     F1 pemerintahan
     F2 undang-undang
     F3 bersatu padu
     F4  negara-negara kota
d)  Sistem  pemerintahan dan pentadbiran di Athens   
     F1 monarki
     F2 oligarki
     F3 aristokrasi
     F4 diktator/tirani
     F5 demokrasi
e)  ciri-ciri sistem pemerintahan demokrasi  di Athens 
     F1 dewan perhimpunan
     F2 lelaki dewasa
     F3 3 kali
     F4 cadangan
     F5  dilantik
     F6 kuasa penuh






f)  ciri-ciri sistem  pemerintahan tentera di Sparta
     F1 pemerintahan ketenteraan
     F2 askar
     F3 tentera
     F4 semangat patriotik

g) Terangkan sistem pemerintahan dan pentadbiran yang wujud di Athens

     F1   Sistem beraja / monarki             
     H1a konsul
     H1b  raja
     H1c  kuasa konsul
     F2   Sistem oligarki
     H2a beberapa konsul
     F3   Sistem Aristokrasi  
     H3a  aristokrt
     H3b  bangsawan
     F4Sistem Tirani
     H4a rampasan kuasa
     H4b diktaktor
     H4c mutlak
     F5 Sistem Demokrasi
     H5a dewan perhimpunan
     H5b lelaki
     H5c  3
     H5d cadangan
     H5e majlis
     H5f dewan
     H5g kuasa penuh
h) perluasan kuasa tamadun Yunani           
     F1 Philip II
     F2 Alexander The Great
     F3 meluaskan
     F5 kebudayaan hellenistik
     F6 campuran
     F8 Alexander The Great

i)  matlamat pendidikan di Athens

     F1 seimbang

j) matlamat pendidikan di Sparta
    F1 warga negara tentera
    F2 tentera
    F3 setia 
    F4 fizikal
    F5 senjata

k) perkembangan pendidikan dalam tamadun Yunani   
     
   F1 seimbang
   F2 sumbangan
   F3 Athens   
   F4 Sparta
   F5 latihan fizikal
   F6 falsafah
   F7 Pericles
   F8Tthucydides
   F9 Anaxagoras

l) sumbangan tokoh-tokoh falsafah tamdun Yunani  

   F1 Socrates 
   H1a falsafah barat
   H1b kaedah soal jawab
   H1c kehidupan
  F2  Plato
  H2a socrates
  H2b akademi falsafah
  H2c republik
  F3 Aristotle  
  H3a murid
  H3b penerbitan
  H3c politics
  F4 Herodotus
  H4a ahli falsafah dan ahli sejarah
  H4b history of Persian wars
  F5 Thucydides
  H5a sejarah saintifik   
  H5b history of the Peloponnesian war
  H5c penyelidikan

 m) perkembangan sains dan teknologi dalam tamadun Yunani          
   F1 Thales
   F2 geometri
   F3 perubatan
   F4  isipadu air 
   F5 Ptolemy
   F6 geometri

Tamadun India.
   a) pendidikan yang terdapat dalam tamadun India.  
               
   F1  keagamaan
   F2  hindu
   F3  kaum lelaki
   F4  wanita
   F5  kitab-kitab
   F6  sanskrit
   F7  hafalan
   F8  pendidikan
   F9  rumah
   F10 tinggi
   F11 Nalanda

b) tujuan pendidikan dalam tamadun India.

    F1 selepas mati
    F2  agama
    F3  brahmim
    F4  sains
    F6  buta huruf
   
c)  aspek penekanan dalam pendidikan tamadun India?

    F1  keagamaan
    F2  kitab-kitab veda
    F3  menghafal
    F4  saintifik

d)  pusat dagangan dan pelabuhan di India.

     F1 Anga
     F2 Kalinga
     F3 Karusa

e) pelabuhan penting dalam tamadun India

     F1 Tamralipti
     F3 Kadura
     F7 Cambay

  f) hasil dagangan di India.

     F1 senjata
     F3 emas
     F5 mutiara


g) jenis perusahaan yang terdapat di tamadun India

     F1 tekstill
     F3 sutera
     F5 muitiara

h) Jelaskan tentang Sresthin

     F1 perdagangan
     F2 bandar
     F3 tukang kayu
     F4 harga dan gaji perkerja
     F5 mengawal persatuan
     F6 raja

i) Jelaskan tentang cukai

     F1 maurya
     F2 pertanian
     F3 anggota tentera

j) Namakan negara yang menjalinkan hubungan dagangan dengan India.

     F1  Macedonia
     F3 Alam melayu
     F5  Asia Tengah

h)  kemajuan yang dicapai dalam bidang perdagangan tamadun India.
               
  F1  pusat
  F2  india
  F3  macedonia
  F4  kalinga,senjata
  F5  kadura/kalian
  F6  perdagangan dan perusahaan
  F7  sresthin
  F8  logam dan kulit
  F9  harga dan gaji pekerja
  F10 undang-undang
  F11 ekonomi
  F12 medium
  F13 dinara
  F14 tekstil/sutera
  F15  emas
  F16 cukai
  F18 menyara
  F19 rempah/gading gajah
  F20 tekstil/minyak wangi

Tamadun China
a) kegiatan ekonomi zaman Dinasti Shang.

F1  pertanian
F2 perdagangan
F3  maritim
F4  perusahaan



b) sumbangan Tamadun China dalam bidang pertanian

 F1  tenggala
F2  kolar kuda
 F3 bergilir
 F4 diteres
 F5 terusan

c) kesan perkembangan perusahaan dalam tamadun China.

 F1 logam
 F2 alam melayu
 F3 sutera
 F4 laut
 F5  tembikar
 F7 persatuan
 F8 ekonomi
 F9 jalan raya

d)  sumbangan tamadun China dalam bidang seni bina.

  F1 tembok
  F2 tembok besar
  F4 shin huang ti
  F5 1500
  F6 pertahanan
  F7 5000
  F8 6400
  F9 30 000
  F10 batu
  F11 tanah liat
 F12 tanah lumpur
  F13 gerbang
  F14 parit besar
  F15 kediaman maharaja
  F16 kota larangan
  F17 dewan
  F18 penghadapan
  F19 pagoda
  F20 kuil
  F21 ruang tamu
  F22 15
  F23 octagon
  
e) kemahiran yang ditekankan dalam sistem pendidikan pada zaman peningkatan tamadun  di China.

 F1 tiga
 F2 rendah,menengah,tinggi
 F3 tulisan ideogram
 F4 ideogram
 F5 buku buku
 F6 karangan
 F7 sastera
 F8 menterjemah

 f)  peperiksaan awam pada zaman peningkatan tamadun China

 F1  tiga
F2 Hsiu tai ,Chin shih
F3 ijazah pertama
F4 sarjana
F5  ijazah doktor falsafah
F6  daerah
F7  ibu kota
F8 istana
F9  ketat
F10 mati
F11 pemeriksa
F12 tiga
F13 2,3
F14 pegawai kerajaan

F15 pendidik

3 comments:

  1. Semoga memudahkan rakan-rakan dan pelajar-pelajar menyemak jawapan untuk Modul Pintas Sejarah SPM edisi 2014

    ReplyDelete
  2. Cikgu, kalau nak beli Modul Pintas Sejarah SPM edisi 2004 ni dari mana ye? Boleh tak bagi penerbit buku sekali? Terima kasih

    ReplyDelete
  3. Cikgu, kalau nak beli Modul Pintas Sejarah SPM edisi 2004 ni dari mana ye? Boleh tak bagi penerbit buku sekali? Terima kasih

    ReplyDelete