JAWAPAN
MODUL PINTAS SEJARAH 2014
TINGKATAN
4
BAB 2 : PENINGKATAN TAMADUN
Tamadun Yunani
a) Bagaimanakah
tamadun Yunani bermula?
F1 negara kota
b) Senaraikan
negara kota yang utama
F1Athens
F3 Corinth
c) ciri-ciri negara kota dalam tamadun Yunani
F1 pemerintahan
F2 undang-undang
F3 bersatu padu
F4 negara-negara kota
F1 monarki
F2 oligarki
F3 aristokrasi
F4
diktator/tirani
F5
demokrasi
e) ciri-ciri
sistem pemerintahan demokrasi di
Athens
F1 dewan perhimpunan
F2
lelaki dewasa
F3 3 kali
F4
cadangan
F5
dilantik
F6 kuasa penuh
|
f) ciri-ciri sistem pemerintahan tentera di Sparta
F1 pemerintahan ketenteraan
F2 askar
F3 tentera
F4 semangat patriotik
g) Terangkan sistem pemerintahan dan pentadbiran yang
wujud di Athens
F1 Sistem
beraja / monarki
H1a konsul
H1b raja
H1c kuasa konsul
F2 Sistem oligarki
H2a beberapa konsul
F3 Sistem
Aristokrasi
H3a aristokrt
H3b bangsawan
F4Sistem Tirani
H4a rampasan kuasa
H4b diktaktor
H4c mutlak
F5 Sistem Demokrasi
H5a dewan perhimpunan
H5b lelaki
H5c 3
H5d cadangan
H5e majlis
H5f dewan
H5g kuasa penuh
h) perluasan kuasa tamadun Yunani
F1 Philip II
F2 Alexander The Great
F3 meluaskan
F5 kebudayaan hellenistik
F6 campuran
F8 Alexander The Great
i) matlamat pendidikan di Athens
F1 seimbang
j) matlamat pendidikan di Sparta
F1 warga negara tentera
F2 tentera
F3 setia
F4 fizikal
F5 senjata
k) perkembangan pendidikan dalam tamadun
Yunani
F1 seimbang
F2 sumbangan
F3 Athens
F4 Sparta
F5 latihan fizikal
F6 falsafah
F7 Pericles
F8Tthucydides
F9 Anaxagoras
l) sumbangan tokoh-tokoh falsafah tamdun
Yunani
F1 Socrates
H1a falsafah barat
H1b kaedah soal jawab
H1c kehidupan
F2 Plato
H2a socrates
H2b akademi falsafah
H2c republik
F3 Aristotle
H3a murid
H3b penerbitan
H3c politics
F4 Herodotus
H4a ahli falsafah dan ahli sejarah
H4b history of Persian wars
F5 Thucydides
H5a sejarah saintifik
H5b history of the Peloponnesian war
H5c penyelidikan
m) perkembangan sains dan teknologi dalam
tamadun Yunani
F1 Thales
F2 geometri
F3 perubatan
F4 isipadu air
F5 Ptolemy
F6 geometri
Tamadun India.
a) pendidikan
yang terdapat dalam tamadun India.
F1 keagamaan
F2 hindu
F3 kaum lelaki
F4 wanita
F5 kitab-kitab
F6 sanskrit
F7 hafalan
F8 pendidikan
F9 rumah
F10 tinggi
F11 Nalanda
b) tujuan
pendidikan dalam tamadun India.
F1 selepas mati
F2 agama
F3 brahmim
F4 sains
F6 buta huruf
c) aspek penekanan dalam pendidikan tamadun India?
F1 keagamaan
F2 kitab-kitab veda
F3 menghafal
F4 saintifik
d) pusat dagangan dan pelabuhan di India.
F1
Anga
F2
Kalinga
F3
Karusa
e) pelabuhan
penting dalam tamadun India
F1
Tamralipti
F3 Kadura
F7 Cambay
f) hasil dagangan di India.
F1
senjata
F3 emas
F5 mutiara
g) jenis
perusahaan yang terdapat di tamadun India
F1
tekstill
F3
sutera
F5
muitiara
h) Jelaskan
tentang Sresthin
F1 perdagangan
F2 bandar
F3 tukang kayu
F4 harga dan gaji perkerja
F5 mengawal persatuan
F6 raja
i) Jelaskan tentang cukai
F1 maurya
F2 pertanian
F3 anggota tentera
j) Namakan negara yang menjalinkan hubungan dagangan dengan India.
F1 Macedonia
F3 Alam melayu
F5 Asia Tengah
h) kemajuan yang dicapai dalam bidang perdagangan
tamadun India.
F1 pusat
F2 india
F3 macedonia
F4 kalinga,senjata
F5 kadura/kalian
F6 perdagangan dan perusahaan
F7 sresthin
F8 logam dan kulit
F9 harga dan gaji pekerja
F10 undang-undang
F11 ekonomi
F12 medium
F13 dinara
F14 tekstil/sutera
F15 emas
F16 cukai
F18 menyara
F19 rempah/gading gajah
F20 tekstil/minyak wangi
Tamadun China
a) kegiatan ekonomi zaman Dinasti Shang.
F1 pertanian
F2 perdagangan
F3 maritim
F4 perusahaan
b) sumbangan Tamadun China dalam bidang pertanian
F1 tenggala
F2 kolar kuda
F3 bergilir
F4 diteres
F5 terusan
c) kesan perkembangan perusahaan dalam tamadun China.
F1 logam
F2 alam melayu
F3 sutera
F4 laut
F5 tembikar
F7 persatuan
F8 ekonomi
F9 jalan raya
d) sumbangan tamadun China dalam
bidang seni bina.
F1
tembok
F2 tembok
besar
F4
shin huang ti
F5
1500
F6 pertahanan
F7 5000
F8 6400
F9 30 000
F10 batu
F11
tanah liat
F12
tanah lumpur
F13 gerbang
F14 parit
besar
F15 kediaman
maharaja
F16
kota larangan
F17 dewan
F18 penghadapan
F19 pagoda
F20 kuil
F21
ruang tamu
F22 15
F23
octagon
e) kemahiran
yang ditekankan dalam sistem pendidikan pada zaman peningkatan tamadun di China.
F1 tiga
F2 rendah,menengah,tinggi
F3 tulisan
ideogram
F4 ideogram
F5 buku buku
F6 karangan
F7 sastera
F8 menterjemah
f) peperiksaan awam pada zaman peningkatan
tamadun China
F1 tiga
F2 Hsiu tai ,Chin shih
F3 ijazah pertama
F4 sarjana
F5 ijazah doktor
falsafah
F6 daerah
F7 ibu kota
F8 istana
F9 ketat
F10 mati
F11 pemeriksa
F12 tiga
F13 2,3
F14 pegawai
kerajaan
F15 pendidik
Semoga memudahkan rakan-rakan dan pelajar-pelajar menyemak jawapan untuk Modul Pintas Sejarah SPM edisi 2014
ReplyDeleteCikgu, kalau nak beli Modul Pintas Sejarah SPM edisi 2004 ni dari mana ye? Boleh tak bagi penerbit buku sekali? Terima kasih
ReplyDeleteCikgu, kalau nak beli Modul Pintas Sejarah SPM edisi 2004 ni dari mana ye? Boleh tak bagi penerbit buku sekali? Terima kasih
ReplyDelete